Hopp til hovedinnhold (trykk enter)
Arkivplan.no

Oppdatert: 28. november 2023
Printer-ikon Utskriftsvennlig versjon

Mål for arkivtjenesten

Målene for arkivtjenesten i Levanger kommune vil til enhver tid være å dekke de 4 grunnleggende verdiene i forvaltningen; demokrati, rettsikkerhet, faglig integritet og effektivitet.

I tillegg til dette bevaring av historikken til kommunen.

Arkivet skal være en oppdatert og tilgjengelig informasjonsbase for saksbehandling og offentlig innsyn.
Arkivet skal være godt registrert og sikkert lagret. Arbeidsrutiner, arkivsystem og informasjonsbærere skal være mål for kvalitetssikring.
Arkivet skal på en trygg måte ivareta rettslig og historisk dokumentasjon for ettertiden.

Mål for arkiv- og dokumentasjonsforvaltningen 

Gjennom kommunens mål for dokumentasjonsforvaltningen skal vi sikre; 

  • Demokrati 
  • Rettssikkerhet 
  • Faglig integritet 
  • Effektivitet 
  • Ivaretakelse av omdømme og tillit 
  • Historisk perspektiv 
  • Respekt for den enkeltes personvern og likebehandling 

 

Levanger kommune sin etiske plattform tar for seg verdier som 

- Engasjement (demokrati, faglig integritet, effektivitet) 
- Positivitet (demokrati, faglig integritet, effektivitet) 
- Respekt (demokrati, rettssikkerhet, faglig integritet) 
- Omtanke (demokrati, rettssikkerhet, faglig integritet) 
- Åpenhet (demokrati, rettsikkerhet, faglig integritet, effektivitet) 

Mål for dokumentasjonsforvaltning - Levanger kommune skal  

  • ivareta informasjonssikkerhet og personvern på alle områder (rettssikkerhet, demokrati, tillit, omdømme) 
  • sikre at riktig informasjon er tilgjengelig for rett person (tillit) 
  • sørge for innebygd personvern i nye løsninger (tillit, rettssikkerhet) 
  • ha styringssystem for informasjonssikkerhet  
  • dele informasjon om sikkerhetshendelser de har vært utsatt for (tillit, omdømme, respekt) 
  • ha helhetlig dokumentasjons- og arkivforvaltning 
  • ha fokus på digitalisering (effektivitet) 
  • ha fokus på brukeren i sentrum - med utgangspunkt i brukernes behov, gjenbruke informasjon i stedet for å spørre på nytt, 
     tjenestene vil da oppleves sammenhengende og helhetlige (effektivitet, demokrati, faglig integritet) 
  • legge til rette for nødvendig digital kompetanse hos innbyggerne (demokrati, faglig integritet, effektivitet) 
  • legge til rette for automatisering av regelstyrte prosesser (effektivitet) 
  • ta i bruk teknologi som bidrar til tjenesteinnovasjon og effektive tjenester (effektivitet) 
  • gjennom innovative anskaffelser bidra til nyskaping og produktivitet 
  • ha ledere og ansatte med kompetanse til å innføre og bruke digitale verktøy og andre teknologiske løsninger til utvikling av kommunens tjenestetilbud (effektivitet) 
  •  sørge for at næringsliv, forskere og andre samfunnsaktører får tilgang til sektorens åpne offentlige data (Demokrati, historisk perspektiv) 
Laster...